Konstrukt 12 – Een eerbetoon aan Circle of Live

Konstrukt 12 – Een eerbetoon aan Circle of Live

In december 2018 had Konstrukt, een Amsterdams label voor elektronische muziek, Circle of Live te gast in de Amsterdamse club Shelter. Nu, meer dan een jaar later, brengt het label een EP uit als eerbetoon aan die avond en het Circle of Live project. Voor de gelegenheid heeft Niko Seizov, mede-oprichter van het project, verslag gedaan van zijn ervaringen tot nu toe en hoe het project is ontstaan. Daarnaast licht hij een tip van de sluier op omtrent toekomstige samenwerkingen en projecten. 

 

Circle of Live – interview met Niko Seizov

Circle of Live wordt gecureerd door Seizov en de Zweedse artiest Sebastian Mullaert. Seizov is de afgelopen tien jaar werkzaam geweest in de wereld van elektronische muziek als artiestenmanager en creatief strateeg. Hij heeft onder andere samengewerkt met artiesten als Mouse On Mars, Secretsundaze, Laurence Guy, Thom Yorke, Modeselektor en Wayne Snow. Daarnaast gaf hij leiding over projecten zoals audiovisuele concerten met het Philharmonisch Orkest van Zurich en een “1985” Virgin Records campagne met Paul McCartney. Tegenwoordig is hij als medeoprichter en operationeel manager verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van Circle of Live. 

 

Seizov laat weten dat het label/evenement is ontstaan uit een gevoel van frustratie en desillusie door de staat van de elektronische muziek scene toentertijd en uit een belevenis die Mullaert en hij wilden creëren voor henzelf en het publiek. ‘Sebastian en ik zijn gedreven door diepgaande waardes die we wilden integreren in de kern van dit project. Om van deze intenties werkelijkheid te maken, wilden wij daar een platform voor creëren. We zijn beiden betrokken geweest in de scene sinds de jaren ’90 en onafhankelijk van elkaar hebben we door de jaren heen de elementen ontdekt die voor ons bijdragen aan een inspirerende en betekenisvolle beleving. Toen dachten we: waarom bouwen we niet een puzzel van alle elementen waar wij van houden en die we op de dansvloer willen zien, in plaats van zeuren over wat er ontbreekt. We wilden ons eigen kleine universum bouwen, precies zoals wij dat willen, en het delen met de rest van de wereld om te kijken of anderen zich daarbij aansluiten.’

 

Deze elementen zijn vervolgens bewust niet geverbaliseerd in de communicatie rondom het project. Hoewel het belangrijke beweegredenen zijn, moest het niet als een dogmatisch concept worden opgedrongen aan het publiek. In plaats daarvan moest er ruimte zijn voor de luisteraars om dit zelf te ontdekken en hier invulling aan te geven. ‘Ter ere van deze beslissing kan ik deze nu ook niet delen, maar ik kan je vertellen dat ze zich allemaal, vanaf de eerste show, hebben gemanifesteerd. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het heeft ons beiden verrast hoe je een onuitgesproken wens die zo specifiek is, op magische wijze tot leven kan zien komen.

 

Bij de evenementen worden artiesten aangemoedigd te improviseren om zo samen met de luisteraars de grenzen van elektronische muziek op te zoeken. Bij elk optreden worden er verschillende artiesten (meestal drie tot vijf) betrokken, wat het telkens een uniek evenement maakt. Samen met Mullaert spelen ze in op elkaars ideeën om uiteindelijk in een trance te raken waar muziek de artiesten leidt in plaats van andersom. De gebruikelijke stijl kan onderling erg verschillen wat tot een verrassend resultaat kan leiden. ‘We hadden concrete ideeën over de selectie van de artiesten’, vertelt Seizov. ‘We zijn een lijst gaan maken met alle elektronische live acts die wij bijzonder vinden, puur vanuit muzikaal perspectief.’ 

 

Voor de jam sessies worden nauwelijks instructies gegeven en is er geen repetitie. Seizov geeft aan dat hij improvisatie als meest directe vorm van artistieke uiting beschouwt, zolang de inbreng eerlijk en oprecht is. Hij gelooft dat een samenwerking van vriendelijke, warme en relaxte individuen terug te horen is in de muziek en als gevolg dit gevoel ook zal worden overgebracht op de dansvloer. Er wordt een omgeving gecreëerd die artiesten verbindt die nog nooit hebben samengewerkt, laat staan elkaar hebben ontmoet. ‘Hoewel de kern van het project in de samenwerking geankerd is, vinden we het belangrijk om het menselijk en interpersoonlijk perspectief in acht te nemen en het niet enkel vanuit een artistiek standpunt te benaderen. Er komt zo veel psychologie kijken bij het creëren van een ruimte waar de artiesten zich op hun gemak voelen, zelfverzekerd zijn van hun plek in de jam en ongehinderd zijn door hun eigen ego, zodat ze hun volledige creativiteit tentoon kunnen stellen. Ik moet zeggen dat niemand dat doet zoals Sebastian. Hij is een meester in het vak en het is een voorrecht om met hem te kunnen samenwerken.’

 

Zo wordt er met een arsenaal aan synthesizers, drummachines en modulaire systemen, maar vooral veel creativiteit en vakmanschap in een paar uur een uiterst bijzonder optreden neergezet. Op het label worden vervolgens opnames van de optredens uitgebracht. Zo zijn onder andere excerpten van de optredens op het Welshe Freerotation festival en het inmiddels gesloten Concrete in Parijs beschikbaar gesteld. Binnenkort komt daar een opname van de zes uur durende jam bij Mutek festival in Montreal bij. 

 

Met dit concept zijn Seizov en Mullaert de afgelopen twee jaar talloze locaties afgegaan van de Portugese woestijn bij Waking Life festival, naar de Aérodrome Melun-Villaroche in Parijs, tot de donkere kelder van Shelter wat aanleiding gaf tot de release op Konstrukt.

 

Kijk hier naar een optreden van Circle of Live met Sebastian Mullaert, Vril en Neel:

 

Eerder dit jaar is een aankondiging gedaan van nieuwe toevoegingen aan de Circle of Live familie. Zodra de omstandigheden dat weer toelaten, zullen Djrum, Erika, Rødhåd en Wayne Snow uitgenodigd worden om Mullaert te vergezellen in toekomstige jams. De gevolgen van COVID-19 zijn groot voor Circle of Live, net zoals voor veel anderen binnen de muzieksector. ‘Het is een enorme uitdaging geweest aangezien ons levensonderhoud volledig afhangt van optredens en de laatste paar maanden al onze inkomsten verdwenen zijn. Daarnaast is het tot dusver niet mogelijk geweest om ondersteuning te krijgen vanuit overheidssubsidies. Zoals dat met elk nieuw project gaat, betekende Circle of Live voor Sebastian en mij dat we alles wat we hadden bij elkaar moesten leggen. We zijn leningen aangegaan en hebben al onze inkomsten in het project geïnvesteerd. COVID heeft ons getroffen op een moment toen we volkomen onvoorbereid waren. We hadden geen veiligheidsnet om met deze situatie om te gaan, waardoor we nu nog meer schulden hebben en het is nog zeer onduidelijk wanneer we de normale gang van zaken weer kunnen hervatten. Het is echter wel een interessante periode geweest, aangezien het gebrek aan optredens ons tijd heeft gegeven om aan andere aspecten van het project te werken. Het zijn ontzettend spannende ontwikkelingen en we kunnen niet wachten ze te delen!

 

Seizov vertelt dat onder andere masterclasses deel uitmaken van deze ontwikkelingen. De laatste maanden is dat de primaire focus geweest. ‘We werken aan het lanceren van een volledig educatief aspect van Circle of Live. Deze intentie hadden we vanaf het begin. We zijn al redelijk actief geweest op dit vlak met ons wereldwijde Masterclass programma van Ableton Loop afgelopen maand tot ADE – Amsterdam, Mutek – Montreal, Superbooth – Berlijn en Waking Life – Portugal afgelopen jaar. Alle toekomstige activiteiten zullen onder de noemer “Circle of Live – In Bloom” geschaard worden dat begint met een online mentorschap, geleid door Sebastian. Daarnaast wordt er over een aantal weken een live paneldiscussie georganiseerd waar improvisatie en samenwerking besproken worden met IMS en enkele artiesten uit het bestand van Circle of Live.’ 

 

Ook wordt er gewerkt aan “Circle of Live – In Dreams”, een serie slaapconcerten. ‘Er zijn plannen voor toekomstige shows in Nederland die we uiteenzetten met onze goede vriend Brent van Breakfast Club. Een andere ontwikkeling waar we voor COVID al mee bezig waren, is om Circle of Live in de context van een zittend auditorium in concertgebouwen te plaatsen. Hier zouden we een mix van elektronische en niet-elektronische artiesten voor uitnodigen om zo de grenzen tussen genres en luisteromgevingen nog verder te vervagen. Een bijzonder hartverscheurende gebeurtenis is het overlijden van Tony Allen, aangezien we een ontzettend getalenteerde artiest zijn verloren die oorspronkelijk ook deel zou hebben genomen in een “Circle of Live – In Concert” show, later dit jaar.’ 

 

Seizov en Mullaert hebben de afgelopen maanden dus niet stilgezeten en er liggen spannende projecten in het verschiet. Tot die tijd kunnen we genieten van opnames van afgelopen edities en sinds vorige maand nu ook naar de release op Konstrukt om ons in de hogere sferen van Circle of Live te brengen.

 

Tobias. | Neel | Wa Wu We – Konstrukt 12

De EP telt drie nummers, namelijk van Tobias., Neel en Wa Wu We, tevens de artiesten die in 2018 in Shelter optraden. In elk van de nummers is hun unieke visie op de hedendaagse elektronische muziek te horen waarbij de luisteraar telkens wordt meegenomen op een vlucht door dromerige, atmosferische muziek met complexe composities. Alle drie de artiesten zijn meesters in het creëren van hun eigen ruimte en nodigen je uit daarbinnen te stappen.

 

Resident van de beruchte Berlijnse club Berghain Tobias. trapt af met een prachtig melancholisch nummer. De haperende percussie en subtiele ruis vormen samen met de hevig bewerkte, doch dromerige vocals een emotionele track.

 

Vervolgens is de Italiaanse Neel aan de beurt. Naast een voortreffelijk producer is Neel oprichter van de Enisslab Studio in Rome waar hij verantwoordelijk is voor de mastering van een verbluffend aandeel van vooruitstrevende techno en ambient. Hierdoor drukt hij, door velen onopgemerkt, sinds 2012 zijn stempel op de techno scene. Met Aconito laat hij zien waarom deze taak zo vaak aan hem wordt toevertrouwd. Met een hoogwaardig niveau aan sound design weet Neel je vijf minuten mee te nemen naar een andere planeet.

 

Ten slotte sluit Mullaert de EP af met het nummer Inwezubel onder zijn Wa Wu We pseudoniem. Het nummer heeft Mullaerts kenmerkende opgewekte energie en is vrolijker dan zijn voorgangers om de EP zo op rustgevende toon af te sluiten. Al met al een sterke release met drie opzichzelfstaande nummers waar het talent dat bij Circle of Live voorbijkomt, tentoon wordt gesteld.

 

Luister hier naar Tobias. | Neel | Wa Wu We – Konstrukt 12:
http://konstruktlabel.bandcamp.com/album/tobias-neel-wa-wu-we-konstrukt-012

Datum:04-06-2020