De Afrikaanse diaspora verbinden met wetenschap, technologie en filosofie om zo een eigen toekomst te scheppen. Dat is wat het Afrofuturisme doet: aan de hand van sci-fi verhalen vertellen over Afrikaans verzet, geschiedenis en hoop. Wat betekent (huids)kleur in de toekomst en hoe waarborgen we de Zwarte cultuur? Hoe kan de vervreemding die de westerse wereld voelt met stammen uit verschillende Afrikaanse culturen, omgezet worden in een nieuw toekomstperspectief? 

 

Deze (en meer!) vragen komen aan bod bij onze nieuwe speciale programmering Afrofuturism: Black to the Future, die in februari en maart bij Studio/K te zien is. De grondlegger van de stroming is jazzmuzikant en kosmisch ziener Sun Ra, die het genre in de jaren ‘70 in de muziek, en later in de film, introduceerde. Tevens speelt hij de hoofdrol in de eerste Afrofuturistische film die we draaien: de psychedelische Space is the Place (1974). Verder kun je Crumbs (2015) komen bekijken, dat zich afspeelt in post-apocalyptische Ethiopië, of Welcome II the Terrordome (1995), een dystopische film over een toekomst waarin alle zwarte mensen gedwongen apart in de ‘Terrordome’ wonen. Verder is Strange Frame: Love & Sax (2012) te zien: een animatiefilm waarin het mogelijk is van huidskleur of geslacht te veranderen. Een hele bijzondere vertoning is Tanna (2015), dat zich afspeelt op een vulkaaneiland bij Australië, waar stamleden van de Yakelstam de hoofdrol vertolken. Tot slot volgen we meisjes Kena en Ziki in Rafiki (2018), die verliefd worden in een queer-onvriendelijk Kenia. 

 

Dat is nog niet alles: op 16 en 26 maart is er een Afrofuturism shorts-programma. Vier shorts worden achtereenvolgens vertoond en dat zijn: Hello Rain (2018), Pumzi (2009), A Love Letter to the Ancestors From Chicago (2017) en Zwart Geluk (Blaka Koloku) (2023). Op 26 maart is er een panelgesprek met sprekers die meer komen vertellen over de stroming.